نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
5119
-
الف
+

فرهنگ و عنعنات مردم افغانستان در عید قربان

مراسم «عید قربان» در افغانستان به مدت 3 روز به صورت باشکوه تجلیل می‌شود.

عید سعید قربان که در کشورهای اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارد، در افغانستان به صورت باشکوه و دیدنی طی 3 روز تجلیل می‌شود.

به گزارش آی فیلم 2، عید قربان عیدی است که مردم افغانستان از آن به عنوان طولانی‌ترین عید یاد می‌کنند؛ شادی‌های کودکانه حدود یک ماه پیش از آن آغاز و تا بازگشت حجاج از بیت‌الله الحرام ادامه دارد.

زمزمه‌های عید قربان با اعزام حجاج به عربستان سعودی آغاز می‌شود و افغانستانی‌ها با گذشت هر روز و نزدیک شدن به ایام عید، آمادگی‌های بیشتری برای تجلیل از این روزها اتخاذ می‌کنند.

حدود 10 روز پیش از عید خانه تکانی در تمام شهرها و روستاها آغاز شده و افغانستانی‌ها تا 2 روز پیش از عید با شور و شوق فرا رسیدن عید خانه های خود را پاک می‌کنند.

با نزدیک‌تر شدن به عید اعضای فامیل به سمت بازارها رفته و لباس های نوی عید را خریداری کرده و میوه‌های خشک و تازه برای سفره عیدی از بازار با خود به خانه می‌آورند.

جالب‌تر اینکه خانواده‌های که پسر آن ها نامزد دارند، بیشتر و زودتر از همه به بازارها رفته و برای عروس عیدانه خریداری کرده و آن را 5 تا 2 روز پیش از عید با چند زن که همه نزدیکان داماد هستند، به خانه عروس می‌برند.

ساز و موسیقی کسانی که به عروسان عیدی می‌برند، خود پیامی مبنی بر نزدیک شدن ایام عید است.

پس از خرید کالای نو ، میوه و عیدی، کلان تر های فامیل برای خرید حیوانات حلال‌گوشت مثل گاو و گوسفند به بازار می روند.

همزمان با پایان مقدمات آمادگی‌ها، شب عید همه خوش و خرم از کار و وظایف خود در هر جا و هر ولایتی که باشند به خانه های خود آمده و با دیگر افراد خانواده خود منتظر فرا رسیدن عید می‌باشند.

در این شب ، اطفال از همه خوشحال تر به نظر می‌رسند، چون کلان ترها دستانشان را خینه می کنند.

در نخستین ساعات روز عید، همه به سوی مساجد رفته و با اقامه نماز عید، برای سلامتی خود، خانواده و مسلمانان، آرزوی پیروزی اسلام بر کفار را می‌کنند.

پس از نماز عید، معمولاً کوچک‌ تر ها به خانه کلان ها رفته و فرا رسیدن عید را به آن ها تبریک می‌گویند و پس از آن، برادران و بچه های کاکا با هم یکجا شده و به خانه های کسانی می‌روند که یکی از اعضای فامیل خود را از دست داده‌اند.

عید قربان به مدت 3 روز در افغانستان تجلیل می‌شود و مردم مصمم تر از هر روزی برای تقویت دوستی و پاک کردن کینه ها به نظر می‌رسد.

در این روزها باشنده گان افغانستان اسلامی برای تقویت دوستی و نزدیکی بیشتر به خانه دوستان و فامیل های خود رفته و عید را برای آنها مبارک گفته و از میوه‌های خشک و تازه که روی یک دسترخوان کنارهم چیده شده استفاده می‌کنند، ضمن اینکه در کنار میوه‌ها، اکثر فامیل ها با چای و شربت نیز از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند.

پس از پایان دید و بازدیدها اکثر خانواده‌ها به تفرج گاه ها رفته و با فامیل یا دوستان خود از روز عید و فرا رسیدن این روزهای اسلامی تجلیل می‌کنند.

با آنکه عید قربان به صورت رسمی 3 روز است، اما دید و بازدیدها از همدیگر تا یک هفته هم ادامه می‌یابد.

خوشحالی عید قربان زمانی پایان می‌یابد که حجاج از عربستان بازگشته و خانواده‌های آن ها مراسم‌های قرآن خوانی را برگزار می‌کنند.

م ح/ ب م

نظر شما
ارسال نظر